Pages - Menu

duminică, 10 ianuarie 2021

Cozonac cu nucă şi stafide

 



De Crăciun nu am pregătit cozonaci,aveam prea multe prăjituri şi cum în aceste vremuri restricţiile ne-au cam  izolat şi nu am avut colindători,am decis să pregătim cozonacul atunci când ne va fi pofta de ceva bun.

De aceea am vrut să încerc o alta reţetă de cozonac.Si bine am făcut pentru că am fost foarte mulţumită de rezultat.E un aluat asemănător cu cel de brioşe care nouă ne place foarte mult.

Sigur că nu e uşor de pregătit aluatul pentru cozonaci,va trebui să vă înarmaţi cu multă răbdare şi timp,dar merită pregătiţi din când în când ca să ne satisfacem pofta.

Tare mândri cozonacii mei,s-au înfoiat de le-au crăpat coaja pe alocuri.

Gasiti pe blog reteta de Cozonac de post,cu rahat sau Cozonac cu nuca si scortisoara .

Poate va place si Cozonacul mamei.






Ingrediente pentru 2 cozonaci:

1 kg faina alba

400 ml lapte caldut

200 g zahar

5 galbenusuri de ou

40 g drojdie proaspata

100 g unt topit si racit

50 ml ulei

1,5 lingurita sare

Vanilie

Coaja de lamâie

 

Umplutura:

300 g nuca prajita si macinata

4 albusuri de ou

stafide

Sirop din 200 ml apa+100 g zahar+zeama de lamâie

 

Mai avem nevoie de un galbenus de ou+ lapte pentru uns.

Eu am mai presarat deasupra zahar perlat.

 





Mod de preparare:

Pentru cozonac,cel mai important pas este ca toate ingredientele sa fie la temperatura camerei,deci vom avea  grija  sa respectam acest pas.

Am cântarit toate ingredientele.Am cernut faina.

Am topit untul si l-am lasat sa se racoreasca.

Am separat  galbenusul de albusul oualor.

Drojdia am amestecat-o cu o lingura de zahar(din cel cantarit),putin lapte caldut si o lingura de faina si am lasat-o în loc caldut sa se activeze.

Daca aceasta va creste în volum,înseamna ca vom obtine rezultatul dorit si aluatul va creste corespunzator.



Intr-un bol încapator am pus cam jumatate din cantitatea de faina si am amestecat-o cu sarea.

Am facut o adâncitura în mijloc si am pus drojdia.





In alt vas am mixat foarte bine galbenusurile cu zaharul si vanilia,am adaugat si putin lapte caldut pentru ca zaharul sa se dizolve mai usor.

Crema de galbenusuri  si coaja de lamâie am pus-o peste faina.




Am adaugat apoi laptele caldut cate putin,alternând cu restul de faina.

In aceasta etapa vom avea un aluat putin lipicios,nu trebuie sa fiti tentati sa mai adaugati faina.Daca va mai fi nevoie,vom face asta dupace adaugam si grasimea(untul si uleiul).

Am inceput sa adaug untul caldut în câteva transe.Se mai adauga unt doar dupa ce  cel adaugat anterior a fost încorporat complet. 

Dupa ce am terminat de adaugat untul,am procedat la fel si cu uleiul.

Veti vedea cum aluatul este elastic ,se lucreaza deja foarte bine si nu se mai lipeste deloc datorita grasimii.

Daca aluatul este framântat corespunzator,se va activa reteaua de gluten care va face cozonacul nostru sa se desfaca în fâşii,pale,atunci când este rupt.

Am adunat aluatul  formând o bila si l-am pus în vas,am acoperit cu un prosop curat si l-am lasat sa dospeasca cam o ora si jumatate,sau pâna ce isi va dubla volumul.



Cât timp a dospit aluatul m-am ocupat de umplutura.

Am facut un sirop din apa,zahar si zeama de lamâie.L-am lasat sa se raceasca.

Nuca am prajit-o în tigaie si dupa ce s-a racit am macinat-o.

Stafidele le-am pus la înmuiat cu putina apa calduta.

Am mixat albusurile cu un praf de sare.

Am pus siropul racit peste nuca.

Adaugati doar cât e necesar ca nuca sa se înmoaie.Am adaugat stafidele si am încorporat usor spuma de albusuri.



Lasam deoparte umplutura si ne ocupam de aluatul care între timp a dospit.

Am uns planseta cu putin ulei,am rasturnat aluatul  si am întins cu mâinile o foaie sub forma de dreptunghi.

Am împartit foaia visual în trei parti si am împaturat asa cum se vede  în poza.

Am împaturit apoi înca o data pe latura care a ramas mai scurta.







Am lasat aluatul sa se odihneasca 10 minute,apoi i-am dat iar forma de bila si l-am împartit în 4 parti.

Daca doriti  sa aveti toate cele 4 parti egale,puteti sa folositi cântarul,eu nu ma cramponez de asta.Cozonacii mei au fost inegali.

Am dat forma de bila celor 4 bucati de aluat,le-am acoperit cu  un prosop si le-am mai lasat sa dospeasca 10-15 minute.

Am întins apoi fiecare bucata,am pus umplutura si am rulat strâns,sigilând capetele.

Am împletit apoi câte 2 rulouri si le-am pus în cele doua tavi pregatite,obtinând astfel 2 cozonaci.







Am acoperit tavile cu un prosop si le-am lasat iar la dospit pentru o ora si jumatate.


Am încalzit cuptorul la 180 de grade.

Am pregatit galbenusul de ou cu putin lapte si am uns cozonacii deasupra.



Am presarat putin zahar perlat.

Am pus tavile în cuptor,gratarul fiind pe cea mai joasa pozitie.

Dupa 20 de minute am redus temperatura la 170 de grade si am mai lasat 30 de minute.

In total i-am lasat la cuptor 50 de minute.

Am scos tavile din cuptor,le-am lasat sa se racoreasca putin,apoi am scos cu grija cozonacii din forma.

I-am pus pe un gratar,asezati pe partea laterala pâna ce s-au mai racit.



Dupa aceea i-am acoperit cu un prosop.

Chiar daca nu e recomandat sa fie taiati cât sunt calzi,noi nu am rezistat.

Pâna acum e cel mai bun cozonac pe care l-am pregatit,dar putem sa mai experimentam.








S-aveţi poftă!

 










5 comentarii:

  1. Bravo, Dia! Arata grozav, iar rețeta este super faina, cam asemănătoare cu cea pe care o folosesc si eu. Superb, Bravoo!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Laura.Da,m-am uitat si la reteta ta ca mi-a placut tare mult.Pana la urma am ales varianta asta.

      Ștergere
  2. Arata intr-un mare fel draga mea!!! Trebuie sa il salvez , chiar dc reteta mea este aproape la fel ca și cantități, eu pun mai mult zahar dar cred ca va creste mai mult dc reduc cantitatea. Și ce sa zic, ai tai arata perfect!! Te pup Si iti doresc un an nou cu sănătate si multe bucurii, liniște și pace!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru aprecieri Gabriela.Am analizat si eu mai multe retete si ca si ingrediente pentru 2 cozonaci,cantitatile nu prea difera.Chiar reteta mamei de cozonac avea cam aceleasi ingrediente.Da,se spune ca daca e prea mult zahar sau prea multa grasime aluatul creste mai greu.Mie mi-a fost mila sa-i ciopartesc asa calzi ca sa se vada ca se desfac fasii si i-am pozat a doua zi.Te imbratisez cu drag si iti doresc sa ai parte de un an fabulos!

      Ștergere
  3. Mulțumesc, asemenea și ție Dia! Te îmbrățișez!

    RăspundețiȘtergere